W szkole coraz częściej poruszane są tematy zdrowia psychicznego, jednak niewłaściwy język może prowadzić do stygmatyzacji. To zjawisko, które sprawia, że osoby doświadczające trudności czują się gorsze i zaczynają zachowywać się zgodnie z etykietą, jaka została na niego nałożona. Jak rozmawiać o kryzysach psychicznych, by wspierać uczniów?
- Zwróć uwagę na język
Słowa mają znaczenie, dlatego warto unikać pejoratywnych określeń, takich jak „wariat” czy „schizofrenik”. Zamiast tego używaj neutralnych sformułowań, np. „osoba chorująca na depresję/schozofrenię” czy mająca „trudności psychiczne”. Taki język pomaga zmniejszyć ryzyko stygmatyzacji i nie pogłębia uprzedzeń.
- Stwórz bezpieczną przestrzeń
Uczniowie chętniej dzielą się swoimi trudnościami w środowisku, które daje im poczucie akceptacji i zrozumienia. Nauczyciele i pedagodzy mogą inicjować rozmowy o emocjach, samopoczuciu i potrzebach. Bezpieczna atmosfera sprzyja otwartości i szczerym rozmowom.
- Edukuj o zdrowiu psychicznym
Rozmawiaj z uczniami o kryzysach i zaburzeniach psychicznych, podkreślając, że takie trudności mogą dotknąć każdego. Prelekcje, filmy edukacyjne czy prezentacje przygotowane przez uczniów to dobre narzędzia, które mogą zwiększyć świadomość i poczucie wspólnoty.
Gdzie zgłosić się po pomoc:
- Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży (116 111) w formie chatu lub maila na https://centrumwsparciadladzieci.pl/ ,
- Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka (800 12 12 12) oraz w formie chat na https://czat.brpd.gov.pl/,
- Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym (800 70 2222) oraz w formie czatu lub maila na https://centrumwsparcia.pl/
- Telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych (116 123) oraz w formie chatu na: https://116sos.pl/
Materiał powstał we współpracy z Kingą Bartkowiak – psycholożką w trakcie szkolenia psychoterapeutycznego, pracującą na Oddziale Podwójnej Diagnozy i Leczenia Uzależnień CM HCP w Poznaniu oraz w Pilotażowym Centrum Zdrowia Psychicznego.