Jakie inicjatywy związane ze zdrowiem psychicznym warto podjąć w szkole?

Zdrowie psychiczne młodzieży to temat, który w ostatnich latach zyskuje na znaczeniu. Szkoły mogą odegrać kluczową rolę w promowaniu wiedzy, budowaniu świadomości i wspieraniu uczniów w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi. Oto trzy inicjatywy, które warto wprowadzić.

  1. Spotkania z asystentem zdrowienia

Asystent zdrowienia to osoba, doświadczyła kryzysu psychicznego i podjęła leczenie. Dzięki temu rozumie potrzeby osób w kryzysie i potrafi mówić o problemach psychicznych z perspektywy zarówno pacjenta, jak i specjalisty. Spotkanie z asystentem zdrowienia może być doskonałą okazją do rozmowy o zdrowiu psychicznym. Dzięki swojemu doświadczeniu asystent może wyjaśnić uczniom, czym są depresja, zaburzenie afektywne dwubiegunowe czy inne trudności. Takie spotkania nie tylko poszerzają wiedzę, ale także pokazują, że kryzys można przezwyciężyć.

2. Żywa biblioteka

Żywa biblioteka to wyjątkowy projekt, który umożliwia rozmowy z osobami doświadczającymi wykluczenia, stereotypów lub uprzedzeń, w tym z osobami po kryzysach psychicznych. Uczestnicy mogą podejść do „Żywej Książki” i porozmawiać o jej doświadczeniach. Takie spotkania pomagają obalać mity i wzmacniać empatię. Organizacja żywej biblioteki w szkole wymaga wcześniejszego przygotowania, np. warsztatów antydyskryminacyjnych dla uczniów i nauczycieli. To szansa na zrozumienie, że za każdą historią kryje się człowiek, a nie stereotyp.

3. Tematyczne lekcje o zdrowiu psychicznym

Poruszanie kwestii zdrowia psychicznego na lekcjach różnych przedmiotów to kolejny sposób na zwiększanie świadomości wśród młodzieży. Zdrowie psychiczne można poruszyć w kontekście biologii (dziedziczność zaburzeń psychicznych i neuroprzekaźnictwo) sportu (wpływ aktywności fizycznej na zdrowie psychuczne) czy historii (zmieniające się w czasie postrzeganie trudności natury psychicznej). 

Dlaczego warto?

Wprowadzenie takich inicjatyw w szkole to krok w stronę lepszego zrozumienia zdrowia psychicznego przez młodzież. Promowanie empatii i otwartej rozmowy o emocjach może znacząco zmniejszyć stygmatyzację i zachęcić uczniów do szukania wsparcia w trudnych chwilach.

 

Gdzie zgłosić się po pomoc: 

Materiał powstał we współpracy z Kingą Bartkowiak – psycholożką w trakcie szkolenia psychoterapeutycznego, pracującą na Oddziale Podwójnej Diagnozy i Leczenia Uzależnień CM HCP w Poznaniu oraz w Pilotażowym Centrum Zdrowia Psychicznego.

 

Bibliografia:

Mołodyńska-Küntzel, D. (2016). Podręcznik dla osób organizujących Żywą Bibliotekę. Pobrane z: https://zywabibliotekapolska.pl/wp-content/uploads/2016/04/%C2%A9-Podr%C4%99cznik-dla-os%C3%B3b-organizuj%C4%85cych-%C5%BByw%C4%85-Bibliotek%C4%99.pdf