Rodzicu, po tym rozpoznasz depresję

Nastolatek ze względu na okres dorastania i związane z nim zmiany w budowie mózgu oraz burzę hormonalną, przejawia wiele trudnych zachowań. Wśród nich można wymienić chociażby zmienność nastrojów, gwałtowność, impulsywność, drażliwość i wrażliwość na tle własnej osoby. Może się jednak zdarzyć, że trudne zachowania będą wynikały nie z buntu, a z depresji. Rodzicu, dowiedz się po czym rozpoznać depresję.

 

  • W przypadku depresji muszą zostać spełnione określone kryteria diagnostyczne. Wśród nich należy wymienić: pogorszenie nastroju, smutek, brak zainteresowań, nieodczuwanie przyjemności, obniżoną motywację, spadek energii, ciągłe zmęczenie, zaburzenia rytmu snu, zmniejszony lub zwiększony apetyt, problemy z koncentracją (utrzymujące się przez co najmniej 2 tygodnie).
  • Niektórych objawów depresji nie widać. Brak energii i przedłużające się przygnębienie mogą doprowadzić nastolatka do wycofania się z kontaktów towarzyskich. Mogą pojawić się również problemy z samooceną, brakiem wiary we własne możliwości i utratą poczucia sprawczości.
  • Objawy, których nie można zignorować to: myśli rezygnacyjne, samobójcze i zachowania autoagresywne. Wtedy należy udać się po pomoc do specjalisty – psychologa, psychoterapeuty lub psychiatry.
  • Jak postępować, by nie przeoczyć objawów depresji? Być w kontakcie z nastolatkiem, pamiętając, by dawać mu oddech i przestrzeń. Powinno się również wykazywać zainteresowanie życiem i pasjami dziecka. Można zapytać dziecko jak się czuje, co u niego słychać, zapewnić że zawsze może na nas liczyć i może wszystko nam powiedzieć nie narażając się na ocenę. Nastolatek może się od nas oddalać emocjonalnie i fizycznie, jednak to rodzic powinien cały czas dbać o to, by relacja z dzieckiem była oparta na otwartości, wzajemnym zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa.
  • To o czym należy pamiętać to zasada uważnej obserwacji. Warto obserwować dziecko pod kątem snu, łaknienia, poziomu energii i wyników w nauce. Można również rozmawiać z nauczycielami, jak oceniają postępy nastolatka i jego zachowanie w szkole.

Materiał powstał na podstawie wywiadu z psychoterapeutką Joanną Sass-Gust, przeprowadzonego przez dziennikarkę Małgorzatę Serafin.